TEKNIK CELIK JARAK DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENULIS MURID PRASEKOLAH INOVATIF SEKOLAH KEBANGSAAN PASIR GUDANG 4.

Video
Abstract

Kemahiran menulis merupakan salah satu komponen asas di dalam penguasaan Bahasa Melayu. Penguasaan kanak-kanak terhadap kemahiran menulis membolehkan mereka menyampaikan maklumat, mesej atau komunikasi dalam bentuk tulisan. Hasil tinjauan awal mendapati murid prasekolah Inovatif sering menulis rapat setiap patah perkataan yang sepatutnya ditulis secara jarak. Kajian ini bertujuan untuk menentukan sejauh manakah kaedah “Celik Jarak” dapat meningkatkan penguasaan murid dalam menulis. Kajian ini menggunakan batang aiskrim sebagai alat untuk murid menjarakkan tulisan perkataan dengan perkataan  Kajian ini dijalankan di Sekolah Kebangsaan Pasir Gudang 4. Sampel kajian terdiri daripada 5 orang murid Prasekolah yang berumur 6 tahun. Data dikumpul melalui hasil kerja, pemerhatian dan refleksi guru. Hasil dapatan menunjukkan bahawa penggunaan Teknik Celik Jarak berkesan dalam meningkatkan kemahiran menulis murid Prasekolah Inovatif Sekolah Kebangsaan Pasir Gudang 4.

Team Member
  1. MOHAMAD AMEER NURASHID BIN ABDUL WAHID
  2. UMMI AFIQAH BINTI ABDUL WAHID
Result