GAMIFIKASI HIFZ AL-QURAN TAMAM

Video
Abstract

Dalam usaha menerapkan unsur pembelajaran menyeronokkan “fun learning” dalam subjek-subjek Hifz Al-Quran dan Maharat Al-Quran, SBPI Rawang telah mencipta satu gamifikasi pendidikan berasaskan kad yang dinamakan TAMAM. TAMAM menghimpunkan 100 soalan berbentuk trivia yang merangkumi pengetahuan-pengetahuan asas berkaitan Al-Quran merangkumi ilmu tajwid, tafsir, hafazan, fiqh al-ayat (kefahaman) dan qiraat. Setiap satu soalan ditulis atas sekeping kad bersaiz standard seperti kad permainan yang biasa terdapat dalam pasaran. TAMAM dimainkan dalam bentuk kumpulan sekurang-kurangnya dua orang pemain dengan bilangan ideal antara 5 sehingga 10 orang. Pemain akan mengemukakan soalan kepada rakan di sebelah kanan mereka berdasarkan kad yang telah diagihkan. Giliran pemain adalah mengikut pusingan lawan jam yang diinspirasikan daripada pusingan tawaf sekeliling Kaabah.  Sekiranya soalan yang dikemukakan berjaya dijawab, penyoal mesti menyerahkan kad soalan berkenaan kepada pemain yang berjaya menjawabnya. Pemain yang kehilangan semua kad akan terkeluar daripada permainan manakala pemain yang mengumpulkan kad paling banyak akan diisytiharkan sebagai pemenang. Walaupun sasaran utama gamifikasi TAMAM ini ialah murid-murid yang mengambil subjek Hifz Al-Quran dan Maharat Al-Quran di peringkat sekolah menengah, permainan ini juga sesuai dimainkan seisi keluarga untuk memperoleh pengetahuan umum berkaitan Al-Quran. Pendekatan gamifikasi TAMAM diyakini dapat memupuk minat murid sekali gus meningkatkan penguasaan murid terhadap kedua-dua subjek yang dinyatakan (Hussain et. al, 2014). Selain itu TAMAM dapat mengeratkan silaturahim antara keluarga, mudah dimainkan, informatif dan sangat menyeronokkan. (218 perkataan)

Team Member
  1. NAJWA BINTI MUSA
  2. HANISAH BINTI MOHAMAD HADZIR
  3. YUNUS BIN SALEH
  4. MOHAMED KHALID BIN SHAHUL HAMEED
  5. TENGKU MOHAMAD ASHRAF BIN TENGKU ZAKARIA
  6. KHADIJAH BINTI AHMAD MAZLAN
  7. NOR AZAM BIN ABDULLAH
Result