SUAR IL-WI
“SUAR
IL-WI”
Satu
Teknik Pengajaran Dan Pembelajaran Bagi Matapelajaran Jawi
MUNERA
BINTI HASHIM
TEAM:i-SRAPA
Sekolah Rendah Agama Puncak Alam
Jalan Gugusan Alam 7/1, Seksyen 7,42300 Bandar Puncak
Alam, Selangor Darul Ehsan
ABSTRAK
Guru perlu sentiasa bertindak kreatif dalam
memudahkan murid menerima isi pelajaran. Oleh itu i-SRAPA membawa tema “SUAR IL-WI” untuk
membantu murid secara khususnya dalam meningkatkan kemahiran membentuk huruf,
menulis perkataan, mengeja dan membaca bagi matapejaran Jawi. “SUAR IL-WI”
adalah alat yang menggunakan kaedah latih tubi. Metodologi yang dilaksanakan
adalah melalui ujian pengesanan dan pemerhatian tingkah laku serta semakan buku
tulis murid. Tinjauan awal mendapati murid kurang mahir dalam menulis Jawi dengan
baik dan kemas. Islam suka dengan kecantikan, oleh itu menulis dengan kemas dan
cantik merupakan akhlak yang diterapkan di dalam Islam. Daripada itu i-SRAPA
telah menghasilkan alat yang dinamakan “SUAR IL-WI”. “SUAR” bermaksud
nyalaan api atau cahaya. Ia sesuai dengan konsep bahan utama yang digunakan iaitu
lampu suluh kepala. “IL” adalah singkatan daripada perkataan “ILMU” dan
“WI” adalah singkatan daripada perkataan “JAWI”. “SUAR IL-WI” diinovasikan daripada
lampu suluh kepala. Konsep “SUAR IL-WI” adalah teknik peniruan
banyang-banyang. Ia memancarkan cahaya yang mempunyai bayang-bayang tulisan atau
huruf pada kad yang telah disediakan. Kemudian murid meniru semula tulisan bayang-bayang
tersebut dengan menulis berulang kali. Bahan utama yang digunakan untuk
menghasilkan “SUAR IL-WI” ialah lampu suluh kepala, botol dan
plastik lutsinar. Ia merupakan bahan yang mudah diperolehi, menjimatkan kos dan
menjimatkan masa operasi pembuatan. Antara kelebihan “SUAR IL-WI” ialah
dapat memberi impak yang besar dalam memperkayakan sesi
pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mudah dan berkesan. Kemahiran membaca
Jawi adalah selari dengan kemahiran membaca AL-Quran. “SUAR IL-WI” dapat
membantu ramai orang yang ingin memperkayakan pelbagai ilmu dalam kehidupan
terutama aktiviti membudayakan Al-Quran dan memartabatkan tulisan Jawi. Selain
ia sesuai digunakan bagi matapelajaran aliran agama seperti Feqah, Tauhid,
B.Arab dan yang lainnya, ia juga sesuai digunakan bagi matapelajaran aliran
akademik seperti Bahasa Melayu, Matematik, Bahasa Inggeris dan sebagainya. “SUAR
IL-WI” juga dapat membantu mengubah emosi dan meningkatkan motivasi
yang tinggi kepada guru dan murid. Ia juga membantu perkembangan kognitif,
afektif dan psikomotor dengan lebih baik dan seimbang. Murid juga dapat menulis
dengan kemas, mengikut arah yang betul dan membentuk huruf dengan baik kerana “SUAR
IL-WI” pernah membantu murid dyslexia yang tidak mahir menulis
mengikut arah yang betul. Ini menunjukkan bahawa “SUAR IL-WI” satu
alat yang mudah dibawa dan digunakan serta sesuai kepada semua peringkat umur
tanpa mengira bangsa dan agama kerana kemahiran membaca Jawi membantu
masyarakat berkomunikasi di dalam institusi sosial harian.
SUAR
IL-WI, Jawi, lampu suluh
- MUNERA BINTI HASHIM
- NURSYAZA BT MAHMUD
- MOHAMAD IZZUL AZMIL B. RUSMIN
- NURSYAKILA BT ZULKIFLI
- MUHAMMAD FATEH B. ABD MUTHALIB
- ANIS SUHAILA BINTI ARBAK
