PLAZA TOL RAPUSA
“PLAZA TOL RaPuSa”
MENINGKATKAN KEMAHIRAN MURID MENUKAR KALIMAH DAN NOMBOR, BAGI
MATAPELAJARAN BAHASA ARAB
MUNERA
BINTI HASHIM
TEAM:i-SRAPA
Sekolah
Rendah Agama Puncak Alam
Jalan
Gugusan Alam 7/1, Seksyen 7,42300 Bandar Puncak Alam, Selangor Darul Ehsan
Nombor
dan bilangan tidak boleh dinafikan di dalam sosial kehidupan seharian malah
saling berkait rapat dengan ukuran, timbangan, kiraan dan sebagainya. Fokus
utama kajian ini adalah meningkatkan kemahiran murid dalam mengenal nombor dan
bilangan di dalam Bahasa Arab (اَلْاَعْدَادُ وَ اَلْاَرْقَامُ ). Metodologi yang dilaksanakan
adalah melalui ujian pemerhatian analisis dokumen,
pemerhatian tingkah laku murid dan soal selidik. Tinjauan awal mendapati murid
kurang mahir dalam menukar kalimah kepada nombor serta menukar nombor kepada
kalimah. Ini di sebabkan murid keliru kedudukan rumah ratus, puluh dan sa. Objektif utama kaedah permainan
melalui teknik “Plaza TOL RaPuSa” dijalankan adalah membantu meningkatkan
kemahiran murid menukar kalimah dan nombor di dalam Bahasa Arab iaitu menggunakan
formula “RaPuSa” (menukar nombor) “PuSaRa” (menukar kalimah). Daripada
itu i-SRAPA telah menghasilkan alat yang dinamakan “Plaza TOL RaPuSa”. “PLAZA”
bermaksud tiga bangunan yang di bina iaitu Ra: Rumah Ratus,
Pu: Rumah Puluh dan Sa: Rumah Sa. “TOL” ialah
arahan iaitu “T” bermaksud Tiap murid perlu hafaz nombor صفر hingga تِسْعَةٌ (٠-٩), “O” bermaksud Objektif
utama: Murid perlu mengenal rumah ratus,
puluh dan sa. “L” bermaksud Lihat dan kenal warna Trafic
Light (merah, hijau dan kuning). Bahan-bahan utama untuk menghasilkan “Plaza
TOL RaPuSa” ialah botol mineral, straw, kotak dan papan kek. Ia merupakan
bahan yang mudah diperolehi dan menjimatkan kos. Cara perlaksanaan “Plaza
Tol RaPuSa” ialah sambil bernyanyi lagu temanya murid boleh mengambil
soalan dan membuat pemerhatian kepada Signboard (papan nota). Kemudian memutarkan
kalimah di dalam kotak Destination Target (nombor di dalam perkataan di kotak Pu, Sa dan Ra). Menggerakkan
Roll Touch (nombor pada Plaza Ra, Pu dan Sa) yang
terdapat pada Plaza Bil (tiga bangunan Ra, Pu dan Sa)
mengikut padanan RaPuSa dan PuSaRa. Murid perlu memastikan
Bil Number sepadan dengan Destination Target. Langkah terakhir
murid perlu menulis nombor atau kalimah di kertas Resit. Antara
kelebihan “Plaza
Tol RaPuSa” ialah mudah dibawa dan digunakan serta sesuai kepada semua
peringkat umur tanpa mengira bangsa dan agama. Sesi pengajaran dan pembelajaran
dapat dijalankan dengan mudah serta berkesan. Selain itu, “Plaza Tol RaPuSa”
dapat mengubah emosi dan meningkatkan motivasi yang tinggi. Ia juga
membantu perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik dan
seimbang. Jelas menunjukkan bahawa “Plaza Tol RaPuSa” memudahkan murid
mendalami ilmu Al-Quran dan Hadith kerana isi kandungan AL-Quran terdapat
nombor dan bilangan seperti di dalam Surah An-Nisa’ ayat 3 (Munkahat), Surah
An-Nisa ayat 11 (Faraid) dan Surah An-Nur ayat 2 (Jinayat). “Plaza Tol RaPuSa” juga
membuka peluang kepada golongan bukan Islam mempelajari ilmu nombor dan
bilangan di dalam Bahasa Arab serta mengaplikasi di institusi sosial
terutamanya ketika proses muamalat (jual beli) berlaku.
Plaza
TOL RaPuSa, nombor, Bahasa Arab
- MUNERA BINTI HASHIM
- JAMALIAH BT SALLEH
- USMI FADHLINA BINTI MOHD YUNOS
- FATIMAH NOR BINTI BADRUL HISAM
- NOOR HAFIZAH BT SHAPEEI
- NURUL AKMAL BINTI MOHD ZAKI
- MUHAMMAD BAHIRUL HAYAT BIN MASDUKI
- MUHAMMAD FATEH B. ABD MUTHALIB
